דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דגשים לתכנון תאורה נכון 

מאת    [ 30/08/2015 ]

מילים במאמר: 789   [ נצפה 1519 פעמים ]

אור הינו אחד המרכיבים החשובים ביותר בחיי היומיום שלנו. מחקרים מדעיים אף הראו כי לאור ישנה השפעה על מצב הרוח שלנו מדי יום. האור מסייע לנו ליצור אירועים וזכרונות  – יום שטוף השמש בחוף הים, הצעת הנישואין לאור נרות, סיפורי הרפאים שמסופרים מסביב למדורה… למרבה המזל, יש לנו גישה לתאורה והאפשרויות הן רבות. ניתן להשתמש בתאורה בדרכים רבות בכדי לשפר את החיים שלנו ואת הבית שלנו, להפוך את המשימות היומיומיות של החיים לקלות יותר, לחזק ולהדגיש את התכונות המבניות של הבית ולספק רומנטיקה וחום לסביבה שבה אנו מבזבזים את הזמן הפנוי שלנו..
ישנם ארבעה סוגים בסיסיים של תאורה, שניתן ויש להשתמש בהם בכדי להשיג את עיצוב התאורה הטוב ביותר –
תאורה מפוזרת – אור כללי ורך הממלא את חלל החדר ומספיק בכדי לנווט בחדר.
תאורת משימה – אור מכוון המאיר אזור מסוים שבו מתקיימת פעילות חזותית, כגון: הכנת מזון, קריאת ספר וכו?.
תאורת הדגשה – אור מכוון המשמש למיקוד תשומת לב ליצירת אמנות או מאפיינים אדריכליים, בכדי לעזור להגדיר מצב רוח או לספק דרמה בעיצוב החלל.
תאורה דקורטיבית – תאורה המפנה את תשומת הלב לעצמה, והיא יכולה להיות במרכז החדר או נקודת מוקד.  כל אחד משלושת סוגי התאורה הקודמים יכולים לשמש כתאורה דקורטיבית. חשוב לבחור את הסוג הנכון של התאורה הדקורטיבית ליצירת הסביבה הרצויה.
כלל בסיסי בתכנון של עיצוב התאורה בבית, שלעתים קרובות מתעלמים ממנו, הוא לשים אור במקום שבו צריך אותו. עם זאת, כדי להבטיח אווירה נעימה, נוחה ומושכת, חובה גם לחשוב על איזון אור. חשוב ליצור פיזור יעיל של אור בחלל כל חדר ולאפשר לו זרימה חלקה בין החדרים. הדרך הטובה ביותר להשיג את האיזון הזה היא ליצור שכבות של מקורות אור. הצעד הראשון הוא לזהות את תחומי הפעילות העיקריים או המוקדים של החדר. מוקדים אלו יהיו השכבה הראשונה והבהירה של האור. כל חדר עם מוקדים מרובים יהיה מעניין יותר מבחינה ויזואלית ומאוזן. השלב הבא הוא שכבה אמצעית של אור שמספקת עניין בתחומים ספציפיים מבלי לגרוע ממוקדי העניין של החדר. השכבה האחרונה ממלאת ברקע. שתי השכבות הראשונות מסופקות על ידי תאורת משימה ו / או תאורה מדגישה, תלוי מה מואר.השכבה השלישית מסופקת על ידי התאורה המפוזרת. ברגע שהשכבות החיוניות נמצאות במקום ניתן להוסיף את התאורה הדקורטיבית. בעת תכנון התאורה יש לשקול את כל מקורות האור, כולל אור טבעי,על מנת שלא להוסיף יותר מדי אור לחדר. ההשפעה של חדר מואר יתר על המידה תהיה קשה ולא נוחה במיוחד בשעות הלילה. כמו כן, שיקול נוסף הינו הבוהק שהם מייצרים. בוהק משתקף שמוחזר מעצמים אחרים או בוהק ישיר מנורה חשופה. לפיכך, יש להקפיד ולהשתמש בנורות הנכונות בכדי למנוע סינוור. להלן כמה עצות לתכנון תאורה נכון:
הארת חדר גדול / קטן מידי
ממדי חדר יכולים להשתנות עם התאורה הנכונה. חדרים קטנים יכולים להיראות רחבים יותר, ואילו חדרים גדולים יכולים לקבל תחושת חמימות בעזרתם של גופי תאורה נכונים. שטיפת ארבעת הקירות של חדר קטן באור רך, בשילוב עם צבע קירות בהיר יכול ליצור אפקט של חדר גדול יותר. לעומת זאת, חדר גדול מואר בכמה נגיעות רכות של אור מרוכז על גבי חפצים או באזורים מסוימים יכול ליצור תחושה של חדר קטן ואינטימי יותר.
הארת חדר צר או מסדרון
הצבת תאורה על גבי הקירות הקצרים של חדר צר יכולה להסית את תשומת הלב מקירותיו הארוכים, וליצור תחושת מרחב גדולה יותר. במסדרונות צרים יש להאיר בשני צידי המסדרון בגופי תאורה המאירים כלפי מעלה ומטה.
הארת הכניסה לבית
כניסת הבית לא צריכה להיות יותר מדי מוארת, שכן המעבר מן החוץ אל הפנים יכול להיות מבלבל ויש למנוע סנוור באזור זה. מקורות אור מרובים, חמים ומזמינים, יעשו את העבודה וגם את הרושם הראשוני עם הכניסה אל הבית.
הארת חדר המגורים
חדר מגורים הוא לרוב החדר שבו נעשה שימוש יותר מבחדרים אחרים, וכאן חשיבות גדולה לתכנון התאורה בשכבות. חשוב לקחת בחשבון את כל הפעולות הנעשות בחדר – צפייה בטלוויזיה, אירוח, קריאת ספר וכדומה. תאורה מפוזרת תהפוך את חווית הצפייה בטלויזיה לנעימה יותר, ותאורת משימה מפוזרת באזורים שונים של החלל תספק נוחות מקסימלית בעת ביצוע הפעולות השונות.
הארת פינת האוכל
גוף תאורה מרכזי מעל לשולחן האוכל אינו מספיק כמקור האור היחידי. שילוב גופי תאורה קיריים ו/או מנורת שולחן על ארונית סמוכה חשובים מאוד לאיזון התאורה בחלל זה.
הארת המטבח וחדר האמבטיה
מטבחים וחדרי אמבטיה דורשים שילוב בין תאורה מפוזרת ותאורת משימה על מנת למקד את האור על אזורי העבודה. רצוי להפריד בין סוגי התאורה במפסקים נפרדים על מנת לייצר הבחנה במראה וגם בפונקציה. שני חללים אלו – המטבח וחדר האמבטיה – זקוקים לתאורה בשפע, ויש לקחת בחשבון צללים ואזורים כהים שיכולים להיווצר ע? י רהיטים, דלתות וכו?, ולא לקמץ באור בשני חללים חשובים אלה בבית.
הארת חלל המדרגות והמסדרונות
מסדרונות ומדרגות צריכים תאורה בשפע ונעימה, שכן הם המעברים של הבית. חשוב לנסות וליצור זרימה חלקה ואחידה של אור במעברים בין החדרים ככל שניתן, שכן תאורה לא אחידה מספקת מעבר קשה. עדיף לעשות שימוש בגופי תאורה פשוטים יחסית ולא מקושטים על מנת שלא להעמיס וליצור תחושת מרחב קטנה יותר. עם זאת, יש לשים לב שלא להמעיט בתאורה, במיוחד בחלל המדרגות מטעמי בטיחות.
הארת חדר השינה
בחדר השינה מתקיימות פעולות רבות אחרות מלבד שינה – קריאה, צפייה בטלוויזיה, הלבשה, איפור וכדומה, ויש לספק מספיק מוקדי תאורה רכה ובהירה באזורים המתאימים. לרוב, חדר השינה הינו מרחב אישי של יותר מאדם אחד, ולעיתים הטעם האישי יהיה שונה. איזון בין שני צידי המיטה הוא חשוב, אך חשוב יותר וניתן להביא לידי ביטוי כל אחד מהטעמים באופן מחמיא ולא בהכרח תואם.
הארת המשרד הביתי
כל סביבות העבודה חייבת להיות פונקציונליות. חשוב לוודא שיש את תאורת המשימה הנכונה במקום תוך שימת לב לגורם הבוהק – מסכי מחשב ושולחנות משרד מבריקים יכולים להפוך את אזורי העבודה ללא נוחים. מקור האור צריך להיות מן הצד ולא מאחורי או לפני פניו של העובד. 

"דמיון הוא תחילת היצירה. אתה מדמיין את מה שאתה רוצה, אתה רוצה את מה שאתה מדמיין, ולבסוף, אתה יוצר את מה שאתה רוצה.' (ברנרד שו)



ימיתא
ארויה ימית
http://www.yamita.co.il/
/>info@yamita.co.il
050-2320766




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב